בחירת אופנוע שטח ראשון – איתמר ציפורי

“איזה אופנוע מתאים כאופנוע ראשון לשטח?”
“רוכב מתחיל, מה מומלץ לקנות?”
“אני רוכב שנים על אופנוע כביש ליטר, אני חושב על 450 סמ”ק…”

לא פעם אני נתקל בשאלות של אנשים שחושבים להיכנס לתחום רכיבת השטח ולא יודעים איך ומאיפה להתחיל. תחום רכיבת השטח מכיל בתוכו מגוון רב של אפשרויות: רכיבת שבילים, אנדורו, מוטוקרוס ועוד. כדי לייעץ ולהכווין בצורה טובה ויעילה, רצוי לשאול ולמקד את אותו אדם שמעוניין לרכוש אופנוע שטח ולהבין יחד איתו מה הכלי הנכון בשבילו.

אני נזכר ברגע הזה, שחזרתי לתחום השטח, אחרי תקופה ארוכה. לא ידעתי בכלל מה זה אנדורו ומיד קניתי אופנוע חזק (מדי) – קטמ 530 סמ”ק (טעות איומה…). אחרי כמה רכיבות קצרות על המפלץ הכתום, הבנתי את גודל הטעות. אני בטוח שאם הייתי מקבל את הייעוץ הנכון, לא הייתי קופץ מיד על האופנוע הגדול הזה.

לכן ארגנתי קצת את המחשבות בראש בשאיפה לעזור לכם,המתלבטים כדי שתעשו את הבחירה הכי טובה לכם.

השאלה הראשונה שחשוב לשאול – האם אתם צריכים את האופנוע להתניידות יום יומית בכביש? או רק ככלי ללמוד עליו את יסודות רכיבת השטח ?

 

אם צריך את האופנוע גם לשימוש יום יומי, יתאים לכם אופנוע דו שימושי (דו”ש), כלומר גם לכביש וגם לשטח.

הדו”שים מתחילים בנפח של 125 שמתאימים לרוב לרוכבים צעירים ובעלי משקל נמוך ,ובעלי פוזה של מיליון דולר שימיסו כל תיכוניסטית ממוצעת.

מעבר לכך כל דו”ש ,מנפח 200-250 סמ”ק ועד ל400 סמ”ק יתאימו לרוכב המתחיל ,הם לא מאיימים,המנועים שלהם ידידותיים וגמישים,ומאפשרים ללמוד עליהם את הצעדים הראשוניים ברוגע וסלחנות.

OmG-32אם חיפשתם אופנוע נטו לשטח אז…..

אמליץ לכם להתמקד בחיפוש אופנוע אנדורו מקצועי, בעל רישוי צהוב כמובן שרשאי לעלות על הכביש, אך פחות בנוי לזה, וכמובן לחשוב על פתרון לניוד האופנוע למשל עגלה נגררת אלא אם יש לכם גישה נוחה אחרת לשטח.

גם כאן יש 2 נישות עיקריות – אופנועי שטח שמתאימים יותר למתחילים וגם לעליית כיתה/שיפור ביכולת הרכיבה כגון WR250F / CRF250X ודומיהם בצד הארבע פעימתי , וקטמ / האסקי /גאסגאס 125 בצד הדו פעימתי.

ואלו שממוקדים יותר למרוצים/אינדורו קשה כמו רוב היצרנים האירופאיים .

עיקר ההבדלים בין אופנוע אנדורו לדו”ש: אופנוע אנדורו קל יותר, בעל הספק גבוה יותר, בנוי ממכלולים איכותיים יותר, עובד בעצימות גבוהה יותר וכפועל יוצא נשחק מהר יותר והבלאי שלו גבוה יותר,והוא הרבה יותר מהנה…..

אופנוע דו”ש נוח יותר, נשלט יותר, זול יותר לאחזקה וקצת יותר “משעמם” או “עייף” ביחס לאופנוע אנדורו טהור בעיקר בגלל מכלולים כבדים במנועים שאמורים להחזיק יותר מעמד בשימוש יומיומי . חשוב להבין את היתרונות והחסרונות של כל אופנוע ומטרת הרכיבה כדי להמליץ לאותו אדם על האפשרות הרצויה עבורו.

אפשרות נוספת היא אופנועי מוטוקרוס. כמו אופנועי האנדורו, גם אופנועי המוטוקרוס הם אופנועים מקצועיים, קלים,וחזקים (משקל נמוך ומנוע חזקקק) . הם בעלי הספק גבוה יותר, הכוח שלהם מתפרץ, חלוקת הגיר שונה מאנדורו והמתלים נוקשים יותר על מנת להתמודד עם נחיתות מגובה רב. כלים אלו מותאמים לרכיבה במסלול מוטוקרוס ופחות לרכיבה בשטח טבעי. דבר נוסף וחשוב לא פחות, כלים אלו אינם רשאים לנוע מחוץ למסלול מוטוקרוס! כל מי שרוכב על כלי כזה מחוץ למסלול, מסתכן הן מבחינה חוקית וכמובן לא מבוטח במקרה של תאונה עצמית או פגיעה בצד שלישי.

אז…. החלטנו שאנחנו רוצים אופנוע אנדורו מקצועי. יופי. אבל איזה אופנוע? איזה נפחלרוב ההמלצה היא להתחיל עם דגם דו פעימתי 125 סמ”ק או ארבע פעימות 250 סמ”ק. אלו שני הדגמים הבסיסיים והפחות חזקים (כל כלי האנדורו חזקים ויכולים לשמש גם לתחרויות) מבין שלל הדגמים ומתאימים לרוכבים מתחילים (אבל לא רק).
מה מבין שני הדגמים עדיף? אין תשובה חד משמעית, זה בעיקר עניין של חיבור.

בסרטון הבא, תמצאו השוואה בניחוח הומוריסטי בין שתיים וארבע פעימות:

אופנועי 2 פעימות חזקים יותר, קלים יותר, נשלטים פחות ודורשים יותר טכניקה ועבודת גוף ברכיבה ביחס לאופנועי ארבע פעימות. יש האומרים שהם בית ספר לרכיבה טוב יותר. רצוי במקרה זה לעשות רכיבות מבחן והתרשמות לפני שמחליטים מה לקנות. גם במקרה שבחרתם באופנוע שבסופו של דבר פחות התחברתם אליו, תמיד אפשר להחליף ולקנות את הדגם השני. בסופו של דבר זה תחביב והכי חשוב ליהנות ממנו.

בהקשר הזה, חשוב להדגיש, שכל רוכב שנכנס לתחום השטח הוא מתחיל. גם אם עבר מרכיבות כביש לשטח, עדיין הוא ייחשב מתחיל ויצטרך ללמוד את רזי רכיבת השטח מהשלב ההתחלתי ,ואני מדבר מניסיון. מעטים הרוכבים (אם בכלל) המסוגלים להיכנס לתחום השטח ומיד לרכוב על כלים בעלי נפח גדול שמרגישים קשים יותר לשליטה בגלל המנוע הגדול והאפשרות לשלוט בו מבנפח קטן וקל לניהוג,פנייה ושליטה.

מכאן נשאר להגדיר תקציב (ולא לשכוח להשאיר תקציב גם למיגון וביטוח), לעשות רכיבות מבחן, לעשות הדרכות רכיבת שטח (פרו ריידינג, סדנת האלופים, ועוד…) ולחפש את השותף המתאים ביותר לרכיבות ,יש לא מעט קבוצות ויבואנים  שמקיימים פעילות מועדון בדמות הדרכות ללקוחות / חברים ,כאלו שמאגדות רוכבים באותה רמת רכיבה ומשם קל למצוא חברים להתארגן לרכיבה.

לסיכום -בכל בחירה שלא תעשו נשארת המטרה העיקרית : ליהנות… בין אם רק בשטח ובין אם גם בכביש ,בחרנו בתחביב כיפי, מהנה, מלהיב ומרגש.

שלכם,
איתמר ציפורי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *